InCharge - frågor & svar för din laddlösning
Här kan du läsa om de vanligaste frågorna och få svar på dina funderingar.
Hjälp! Laddkabeln sitter fast i bilen och jag får inte loss den. Vad ska jag göra?
Ring vår Kundservice på 020 - 52 62 00 så hjälper de dig via distans.
Vad kostar det att ladda?
Laddstationsägarna sätter sina egna priser så det finns inte ett pris som gäller generellt. Priserna kan ses i appen, på webbplatsen eller på skyltar vid stationen.
När får jag fakturan?
Fakturan kommer kvartalsvis. Om du laddat för mindre än 50 kronor så skickas ingen faktura, utan det blir först när totalsumman överskrider 50 kronor som en faktura skickas ut. Vid beställning av laddkort eller bricka erbjuder vi även e-faktura. Har du redan ett laddkort eller bricka och vill ändra till e-faktura är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Mitt laddkort/laddbricka är borta. Vad ska jag göra?
Ring vår Kundservice på 020 - 52 62 00 så hjälper de dig att avaktivera ditt gamla laddkort/bricka och beställa ett nytt.
Kan min bil snabbladdas?
Det enklaste sättet att ta reda på detta är att ta kontakt med biltillverkaren eller söka efter informationen på deras webbplats.
Varför betalar jag per minut och inte per kWh vid snabbladdarna?
Snabbladdarna är avsedda för att snabbt ladda upp din elbil när du är på resande fot. För att öka snabbladdarnas tillgänglighet har vi oftast en prismodell per minut så att det finns en anledning att flytta bilen när laddaren inte längre används. På så sätt frigörs snabbladdaren för andra som också behöver ladda.
På vilka sätt kan jag betala?
När du laddar med laddkort eller bricka betalar du i efterhand via faktura eller e-faktura. Om du registrerar ditt betalkort i InCharge-appen och använder appen för att starta och avsluta laddning så dras pengarna direkt.
Via uppladdning.nu ser jag information om era stationer som inte överensstämmer med informationen på stationen, er webbplats eller appen. Vad gäller?
Uppladdning.nu är en fristående webbplats som vi inte har någon koppling till. Utgå från informationen som står på InCharges webbplats, i appen eller vid stationen.
Hur loggar jag in i er mobilapp? Vad har jag för inloggningsuppgifter?
Du behöver inte logga in i appen för att kunna använda den. Det går bra att registrera ett betalkort och starta laddningen med appen. För att kunna logga in behöver du ha ett konto till My InCharge. Ett konto skapas åt dig när du beställer ett laddkort/laddbricka här.
Jag kan inte skapa ett konto. Hur gör jag?
Man kan inte själv skapa ett konto. Det skapas av InCharge när man beställer laddkort/laddbricka.
Jag kommer inte ihåg mina inloggningsuppgifter. Hur gör jag?
På vår inloggningssida till My InCharge kan du återställa ditt lösenord.
Jag kan inte logga in och får inte heller något nytt lösenord när jag beställer ett nytt
Detta kan bero på att ditt konto inte aktiverats. När kontot skapas av InCharge skickas ett mail med en aktiveringslänk som är aktiv i 48 timmar. Har man inte aktiverat kontot måste en ny länk skickas ut. Kontakta vår Kundservice på 020-52 62 00 (9-17, mån-fredag) eller skicka ett mail till kundservice@goincharge.com så skickas en ny länk ut.
Jag har registrerat ett betalkort i appen men det går ändå inte att starta laddningen.
Har du säkerställt att kortet är öppet för internetbetalningar? Vissa banker kräver detta. Dubbelkolla även så att alla siffror stämmer.
Jag kan inte hitta laddstationen i appen
Det kan bero på att ägaren av stationen inte valt att ha den publik. Detta kan t ex vara en företagsparkering eller en förenings privata parkering.
Hur får jag kvitto på min laddning i appen?
När du registrerar ett betalkort i appen är det viktigt att du fyller i en mailadress. Då mailas kvitto automatiskt till dig efter avslutad laddning