Den årliga revisionen av kraftvärmepannorna
Revisionen, som är ett annat ord för underhåll, genomförs varje år på våren omkring maj och håller på en bit in på hösten. Våra två kraftvärmepannor som vi eldar avfall i går 24 timmar om dygnet året runt, förutom vid repstopp.
Vi följde med Jonas Gunnarstedt under revisonen av fjärrvärmens hjärta – våra kraftvärmepannor.
Revisionen, som är ett annat ord för underhåll, genomförs varje år på våren omkring maj och håller på en bit in på hösten. Våra två kraftvärmepannor som vi eldar avfall i går året runt, förutom vid repstopp.
– Att förbränna avfall innebär ett hårt slitage på pannorna, säger Jonas, samordnare för revisionen.
Han fortsätter;
– Det är flera delar i pannan som måste gås igenom under ett reparationsstopp. Bland annat kontrolleras tjockleken på tuberna i pannan för att se hur mycket slitage det är utifrån rökgaser och korrosion. Man kontrollerar också murverket i pannan och åtgärdar om det behövs. Man lägger revisionen på sommarhalvåret för att värmebehovet är lägre och endast en panna är i drift.
Under revisonsperioden börjar dagen med ett samordningsmöte med en representant från varje underentreprenör som är med och utför revisionsjobbet. Det planeras vem som gör vad och var samt görs riskanalyser för varje arbetsuppgift, liten som stor. Jonas samordnar alla arbeten, ibland dyker det upp problem längs vägen som inte fanns med i planeringen, ett litet jobb kan i slutändan ta upp till flera veckor att åtgärda.
– Det är tur att vi har med så bra människor att göra, både internt och av företagen vi anlitar, dom ställer upp och jobbar tills allt är klart säger Jonas.
En välgjord planering är A och O för en lyckad revision. Nytt för i år är att revisionen sker parallellt på panna 14 och 17, för att sedan avslutas med en revision på vår nyaste kraftvärmepanna, panna 18. Detta för att korta ner hela revisionsperioden och att ha alla tre avfallspannor redo inför den kalla driftperioden.
Jonas avslutar;
– När pannorna är i toppskick, får man ut den bästa effekten för både kunderna och miljön.