Fortsatt toppbetyg i kundnöjdhet
Precis som för två år sedan får Bodens Energi mycket väl godkänt i kundnöjdhet. Ett bra betyg efter en del turbulens på elmarknaden.
- Det här är absolut ett kvitto på att vi jobbat på rätt sätt mot våra kunder. Vårt fokus är alltid att kunderna ska känna sig trygga, få ett bra bemötande och att vi ska möta deras förväntningar, säger Anneli Brun, Teamleader för Kundservice på Bodens Energi.
Sedan 2018 gör Bodens Energi kundundersökningar genom Supportföretaget som specialiserat sig på just energibranschen. Vartannat år mäts kundnöjdheten genom NKI, nöjd kund-index, där parametrar som tillgänglighet, bemötande och uppfattning av företaget mäts.
Ända sedan start har Bodens Energi fått höga betyg och i förra mätningen, 2022, placerade vi oss på första plats bland samtliga undersökta bolag som har tre eller fler affärsområden. I år blev placeringen fyra även om betygen var fortsatt höga.
- Det är klart att vi alltid vill vara bäst. Det är det vi strävar efter. Ser vi till energibranschen i stort har den tappat en del i trovärdighet. Bland annat på grund av elprischocken för ett år sedan, säger Anneli Brun.
Men även här har Bodens Energi klarat sig bra. Riktigt bra. Trovärdigheten är hög och både bemötandet och prisvärdheten värderas högt.
- Tittar vi på bemötande finns det nog ingen som klår oss. Det är en av våra styrkor tillsammans med leveranssäkerheten. 96 procent tycker att vi har bra eller mycket bra leveranssäkerhet. Och vi jobbar stenhårt för att de sista fyra procenten ska tycka likadant. Vi vet att det finns områden där störningar förekommer. Det ska förbättras, säger Anna Jonsson, chef Kund och utveckling.
Det område undersökningen visar att Bodens Energi kan förbättra mest är digitaliseringen och utvecklingen av såväl hemsida, kundsida och app.
- När det kommer till det digitala är vi ett litet energiföretag med mindre resurser. Vi har exempelvis ingen app - ännu. Men även här lyssnar vi in våra kunders önskemål och ser över hur vi kan möta deras efterfrågan.
Liksom tidigare år kommer resultatet att analyseras och landa i ett antal utvecklingsåtgärder som tas med i kommande målstyrning.
- Trots att vi halkade ned från plats ett till fyra är vi nöjda. Är man på första plats varje år kanske man till slut slappnar av. Årets resultat har gett oss blodad tand. Nu ska vi bli bäst igen, säger Anneli Brun.